Juhla-alan ammattilaiset: Bilebändi KOPLA X

torstai 27. lokakuuta 2016

Juhla-alan ammattilaiset –juttusarjan toiseksi viimeisessä osassa haastateltavana on solisti Heli Kaltiokumpu bilebändistä KOPLA X. Olen itsekin tehnyt taidelukioajoista lähtien silloin tällöin bilekeikkoja ja minua on aina harmittanut se, miten jotkut eivät ymmärrä bilebändin keikkapalkkiota ja päivittelevät, että ’miten parin tunnin keikka voikaan maksaa sen ja sen verran’. Toivon tämän jutun valottavan, miten paljon bilebändi tekee ennen keikkaa asiakkaalle näkymätöntä työtä. Juttelimme Helin kanssa muun muassa siitä, mitä hääkeikan valmisteluun kuuluu, mitä kannattaa miettiä bilebändiä hankkiessa ja mitkä ovat suosituimmat häätanssikappaleet tällä hetkellä. 

Keikkakuvat: Miikka Pyy
Promokuvat: O. W. Kinnunen / Studio P.S.V. 


Bilebändi KOPLA X


KOPLA X on oululainen bilebändi, joka on tehnyt keikkaa kymmenisen vuotta.  Yhtyeen jäsenet tapasivat aikoinaan Oulun konservatoriossa: ”Olemme kaikki musiikin ammattilaisia, suurin osa on koulutukseltaan sekä muusikoita että musiikkipedagogeja. Bändissä on kaksi alkuperäisjäsentä ja kolme muuta pitkäaikaista jäsentä.” Koska bändin tukikohta on Oulussa, keikkailu keskittyy pääasiassa sinne ja lähialueille. Bändi esiintyy kuitenkin ympäri Suomen: ”Toistaiseksi eteläisin keikka on ollut Helsingissä ja pohjoisin Saariselällä. Nyt kun olen muuttanut Helsingistä Rovaniemelle olisi kiva keikkailla enemmän myös Lapissa. Toisaalta myös eteläistä aluetta saisi laajennettua esimerkiksi Itämeren laivareissuilla. Joka tapauksessa, me tullaan keikalle mielellämme minne vaan!” 

Heli kertoo, että bändin biisilistat on rakennettu yksityisbileitä silmällä pitäen: ”Biisilistoissa on pyritty monipuolisuuteen tyyleissä ja tunnelmissa. Yksityistilaisuuksia olemmekin tehneet eniten.” Heli mainitsee, että esimerkiksi häissä, syntymäpäiväjuhlissa ja yritysjuhlissa yhteen kerääntyy iso joukko erilaisia ihmisiä erilaisine musiikkimakuineen, jolloin bilebändille on tärkeää pystyä ottamaan huomioon niin juhlan järjestäjien kuin vieraiden musiikkimaut: ”Monipuoliset biisilistat ovat välttämättömät. KOPLA X:n nimessä oleva ’X’ merkitseekin jotain tuntematonta, vaihtuvaa muuttujaa, joka sopii joka yhtälöön.”


”Yleensä häissä kaivataan vanhan ajan häätunnelmaa ensin valssien ja muun perinteisen tanssimusiikin muodossa ja loppuiltaan toivotaan räjähtävää bilemeininkiä.”


Heli sanoo eri musiikkityylien yhdistämisen vaativan ammattitaitoa ja laajaa kappalevalikoimaa. Solisti pitää monenlaisen musiikin laulamisesta: ”Minusta on ihanaa laulaa monenlaista musiikkia, enkä ota bändin listoille biisejä, joista en pidä. Rakastan yhtä lailla tangoja kuin elektronista tanssimusiikkia. Meidän setit kuitenkin painottuu niin kutsuttuun bilemusiikkiin, eli tanssittavaan ja energiseen hittimusiikkiin 1980-luvulta tähän hetkeen.”


Hääkeikan valmistelu


Hääkeikan valmistelu alkaa usein jo noin vuosi ennen juhlapäivää. Heli kertoo, mitä KOPLA X tekee ennen keikkaa ja keikkapäivänä. 


Ennen juhlapäivää


”Hääkeikan suunnittelu alkaa asiakkaiden yhteydenotosta, jolloin mietitään heille sopivaa kokoonpanoa, aikatauluja, musiikkivalintoja ja hintalappua. Tietyllä tavalla tärkein työ tehdään jo siinä, yritän aina saada selville jokaisen asiakkaan kannalta parhaat ratkaisut ja kertoa heille myös kaiken tarpeellisen, jotta he pystyvät tarjoamaan meille hyvät olosuhteet työskennellä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.” Heli sanoo saman koskevan myös ohjelmistoa, sillä keikalle on helppo mennä, kun biisilistat koostuvat toimivista biiseistä ja soittajat ovat ammattilaisia. 

”Ammattimuusikoksi tulemiseen tarvitaan harjoittelua lapsuudesta lähtien ja biisien toimivuutta täytyy tarkkailla kymmenillä keikoilla. Näiden yhdistelmänä syntyy kyky tarkkailla keikalla, mikä toimii täällä ja tänään.”


Heli tekee asiakkaiden kanssa kirjallisen sopimuksen ja tapaa heidät mielellään henkilökohtaisesti mahdollisuuksien mukaan: ”Vähintään puhelimessa käydään vielä keikkaan liittyvät järjestelyt läpi. Ilmoitan bändin jätkille keikan speksit, ja me suunnitellaan yhdessä keikan toteutusta. Tarkistetaan, että kaikki on ok kaluston, aikataulujen sekä muiden asioiden suhteen.” Heli kertoo, että bändin normaalihintoihin kuuluu aina kaksi toivekappaletta, joihin bändi katsoo sopivan sävellajin ja miettii sovituksen. Ennen keikkaa bändi pitää harjoitukset, joissa käydään läpi toivebiisit. 



Keikkapäivänä


Keikkapäivän aluksi Heli matkustaa Ouluun, josta bändi jatkaa yhdessä keikkapaikalle, jonne voi olla useiden tuntien ajomatka.  Ennen ajomatkaa bändi pakkaa äänentoistokaluston ja instrumentit autoon: ”Kannamme äänentoistokaluston eli PA:n treenikämpältä ja pakkaamme kärryyn lisäksi omat instrumentit. Tämä on ns. tetris-vaihe, eli yritetään saada kaikki kamat mahtumaan kärryyn niin, että kuomu menee kiinni eikä mikään kama ole vaarassa mennä rikki. Rumpalimme Tuomas on meidän tetrismestari, ja hän muistuttaa siitä mielellään.”

Tavaroiden pakkaamisen jälkeen bändi ajelee juhlapaikalle ja purkaa kamat, pystyttää kaluston sekä testaa sen soundcheckissä. ”Kun soundit on kohdallaan, katsotaan kärrylle pihasta sopiva paikka ja jätetään juhlapaikka vapaaksi saapuville vieraille. Sitten mennään itse käymään kotona tai muussa taukopaikassa, jos ei olla Oulussa. Tässä välissä varsinkin minulla on tekemistä: asu, meikki ja hiukset pitää laittaa kuntoon. Yhdessä kerrataan toivebiisejä ja tehdään suunnitelmat settilistoista.” 

Bändin pojat vaihtavat puvut päälle ja bändi suuntaa takaisin keikkapaikalle hyvissä ajoin.  ”Jos alkuun ei ole sovittu taustamusiikkia, ensimmäisenä soitetaan häätanssi ja sitten jatketaan suunniteltua ohjelmistoa eteenpäin. Keikan aikana seuraillaan tietysti yleisön reaktioita ja yritetään luoda oikeanlaista tunnelmaa ja vuorovaikutusta välillemme. Jokainen keikka on vähän erilainen ja siinä täytyy vaan elää hetkessä ja katsoa mitä tulee.” 


”Minusta on tosi tärkeätä, että keikassa on pientä ’vaaran tuntua’, eli jos kaikki vaikuttaa liian laskelmoidulta, on yleisöä hankala saada innostumaan. Myös muusikoiden pitää saada kokea live-tilanteen jännitystä, eikä me suunnitella koskaan asioita sekunnilleen.”


Keikan jälkeen bändi juttelee juhlaväen kanssa, syö mahdollisesti iltapalaa ja pakkaa PA:n.  ”Sitten ajellaan treenikselle, puretaan kärry ja hoidetaan kaikki bändiläiset kamoineen kämpille. Mie palaan yleensä seuraavana päivänä Rovaniemelle, lähetän keikasta laskun ja hoidan muutenkin palkanmaksuun ym. liittyvät asiat.”



Bändin hankkiminen häihin 


Heli sanoo elävässä musiikissa olevan parasta sen, ettei se tapahdu enää koskaan samalla tavalla uudelleen: ” Kun bändi soittaa rakastamasi biisin, se on tanssittava nyt tai ei koskaan. Juhlapäivään saa ihan erityistä ainutlaatuisuuden tunnetta, kun siihen kuuluu livemusiikkia. Sama ei onnistu pyörittämällä biisejä läppäristä.” Heli nostaa toiseksi livemusiikin tärkeäksi ulottuvuudeksi esiintyjien kyvyn reagoida hetkessä ja olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa: ”Hyväkään biisi ei hiljene, kun yleisö haluaa laulaa mukana, eikä Juha Tapio laula Spotifyssa koskaan ’Kolme vanhaa puuta’, kun morsian tanssii kahden parhaan ystävänsä kanssa.” 

Helin mukaan livetilanteessa yleisön ja esiintyjän välinen kommunikaatio antaa energiaa molemmille: ”Loppuillasta juhlat pysyvät pidempään vauhdikkaina, kun bändi vetää joukkoa.” Heli nostaa esiin bändin valinnan tärkeyden: ”Huono bändi voi pilata juhlat ja loistava bändi tekee niistä ikimuistoisen upeat. Myös amatööreistä koostuva bändi voi olla hyvä valinta, jos toiveissa on tietty musiikkityyli, mutta monipuolisuus kulkee usein käsi kädessä ammattilaisuuden kanssa.” 

Heli neuvoo, että ennen yhteydenottoa bilebändiin hääparin (tai muun juhlakalun) kannattaa miettiä omia ja vieraiden toiveita: ”Minkälaista tunnelmaa juhliin halutaan, mikä musiikkityyli tukisi sitä? Mistä hääpari pitää, entä vieraat? Kannattaa muistaa, että hääparilla on mukava olla, kun vieraat viihtyvät. Pelkkään omaan lempimusiikkiin keskittyminen ei välttämättä ole paras valinta häihin.” Heli huomauttaa, että ammattimuusikot pystyvät yleensä ottamaan haltuun hyvin monipuolista musiikkia ja kannustaakin kysymään bändiltä, onko sen mahdollista esimerkiksi soittaa lempparibiisejä tai juhlan teeman mukaista musiikkia. 

Toiseksi tärkeäksi asiaksi Heli nostaa budjetin miettimisen: ”Juhlapaikka, pitopalvelu ja bändi ovat usein juhlan suurimmat kuluerät, ja näitä kannattaa miettiä realistisesti ajoissa. Paljonko haluatte käyttää rahaa häihin ylipäätään ja mahtuuko bändi siihen?” Heli sanoo, ettei kannata hukata rahaa huonoon tai vääränlaiseen bändiin vaan sijoittaa vain hyvään ja häihin sopivaan bändiin. Hän nostaa esiin pienempien musiikkikokoonpanojen mahdollisuuden: ”Hyvää ohjelmaa häihin voi olla trubaduuri, duo tai trio. Pienemmällä kokoonpanolla kustannukset tietysti pienenevät eikä keikka välttämättä ole yhtään vähemmän vauhdikas ja tanssittava. Silloin ei kuitenkaan voi toivoa ihan yhtä massiivista soundia kuin iso bändi tuottaa. Saman ’tartu hetkeen’-fiiliksen ne kuitenkin luovat.”

”Katso isot kokonaisuudet kuntoon ja tee sitten suunnitelma lopulle budjetille.”


Heli kertoo, ettei bändeille ole yksiselitteisiä ohjehintoja: ”Ammattitaitoiseen bändiin kannattaa mielestäni alustavasti varata 1400-2400 euroa, mutta kaikki riippuu tietysti bändin koosta, matkakuluista ja hääparin toiveista. Se kannattaa huomata, ettei soitettavien settien määrä vaikuta hintaan kovinkaan paljon, jos ollenkaan. Yksi setti on siis 45 minuuttia soittoa, noin 10 biisiä. Jos kahden setin keikka maksaisi vaikka 1800 euroa, voisi yksi setti olla 1700 euroa ja kolme settiä 1900 euroa.” Helin mukaan tämä johtuu siitä, että keikkaan kuuluu paljon muutakin työtä kuin esiintymistä: ”Musisointi on se hauskin osa työstä. Soitamme mielellämme enemmän, kun kerran paikalla olemme. Lisäksi yhdenkin setin keikkaa varten joutuu yleensä varaamaan koko päivän. Häissä soitamme yleisimmin kolme settiä, mutta myös kaksi on aika tavallinen.” 

Heli neuvoo ottamaan yhtyettä bändiin noin vuosi ennen juhlapäivää: ”Aiemmin tai myöhemminkin käy. Vastauksia odotellessa kannattaa olla kärsivällinen, sillä tarjouksen laatimisessa pitää ottaa monta asiaa huomioon, eikä bändin keikkoja myyvä henkilö välttämättä työskentele asian parissa täyspäiväisesti.”



Toivotuimmat häätanssikappaleet


Heli kertoo viime vuosien suosituimpia häätanssikappaleita olleen Johanna Kurkelan esittämä Rakkauslaulu sekä Janne Raappanan Kaksi onnellista.  Myös perinteiset häävalssit pitävät pintansa, kuten ajattomat Akselin ja Elinan häävalssi, Häävalssi ja Suvivalssi. ”Meidän bändin listoilta suosittu on myös Maijan ja Jannen häävalssi.” Heli kertoo, että nykyään useimmiten halutaan persoonallinen häätanssivalinta, joka sopii juuri kyseiselle parille: ”On ollut tosi mukavaa päästä soittamaan niin monenlaisia biisejä häätansseina. Sillähän ei enää ole väliä, onko biisi kolmijakoinen eli valssi, biisi voi olla ihan mikä vaan, mikä hääparia puhuttelee. Usein moderninkin häätanssin jälkeen soitetaan muutama perinteinen valssi.” 

Heli mainitsee, että vaihtoehto perinteiselle valssille voi olla esimerkiksi jazz-valssi, kuten Disney-klassikko Someday my prince will come tai instrumentaalikappale. Hän kannustaa myös tutustumaan muiden pohjoismaiden häävalsseihin. Lisäksi Heli nostaa häätanssivaihtoehdoksi ikivihreän What the world needs now (säv. Burt Bacharach san. Hal David). Hän kannustaa valitsemaan muiksi toivekappaleiksi kappaleita, jotka tuovat mieleen mukavia muistoja: ”Kappale voi olla jotain nostalgista hääparin teinivuosilta tai jokin biisi, jolla on parille tai kaveriporukalle erityinen merkitys. Toisaalta, kun soitetaan kappaleita, joita hääpari on erityisesti toivonut, hääväki haluaa yleensä tanssilattialle joka tapauksessa. Niin kuin kaikessa, tässäkin asiassa kannattaa tehdä miten itsestä tuntuu oikealta.”

Heliltä löytyy suosikkikappaleita eri genreistä: ”Lempibiisit vaihtelee ajan mittaan, ja aina välillä joku vanha biisi meneeki yhtäkkiä keikalla ihan uudella tavalla tunteisiin. Yksi, jota on aina yhtä hieno laulaa, on Unto Monosen tango ’Tähdet meren yllä’. Rakastan tangoja, ja tämä on niin hieno ja tunnelmallinen, ja melodia on tosi upea. Myös Jerry Lee Lewisin rock 'n roll -klassikko ’Great balls of fire’ on hauska biisi, jossa saa äänellä pelleillä ja varioida tosi paljon. Tykkään tosi paljon A-hasta ja meidän listoilla oleva "Take on me" on aina ihana laulaa. Biisi on haastava 2,5 oktaavin äänialallaan ja biisissä on tosi paljon makeita pieniä juttuja ja hyviä riffejä.” 

2000-luvun biiseistä Heli nostaa suosikeikseen JVG:n Tarkenee, Olavi Uusivirran Tanssit vaikka et osaa sekä Sannin 2080-luvulla. ”Haluan ottaa listoille biisejä, joita on hauska bailata, mutta siellä pitää olla myös hyviä tarinoita jotka merkitsee jotain. Kyllä bilekeikallakin voi tehdä koskettavia tulkintoja ja tehdä taidetta, vaikka esitetäänkin covereita ja pidetään hauskaa.” 



Terveiset Elämäni päivä –blogin lukijoille


Jos haluat tutustua KOPLA X:ään paremmin ja kuunnella bändin soittoa, bändin sivuilta löytyy ääninäytteitä ja biisilistat. Lisäksi voit seurata KOPLA X:ää Facebookissa. Heli kannustaa lopuksi hääpareja järjestämään omannäköisen päivän: ”Älkää miettikö liikaa häiden tavallista kaavaa, vaan järjestäkää itsellenne juuri teidän näköinen päivä, joka on kiva viettää rakkaiden ihmisten seurassa. Häissä keskipisteenä on rakkaus, ja rakkaudessa sallitaan pieni epätäydellisyys ja yllätyksetkin. Varatkaa aikatauluun tilaa sattumalle ja vapaalle jutustelulle. Luottakaa siihen, että vieraat kyllä viihtyvät vaikka joka hetki ei tapahtuisikaan jotain spektaakkelimaista, ja järjestäkää asiat niin, että hääpäivänä saatte rentoutua ja juhlia.”


”Hyvää ruokaa ja musiikkia, mikä voisi mennä pieleen? Onnea juhlan järjestelyihin!”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Proudly designed by | mlekoshi Playground |