Juhla-alan ammattilaiset –sarjan yhdeksännessä osassa tutustutaan hää- ja juhlasuunnitteluyritys Blush Oy:n Annemari Nymaniin ja Heidi Sariniin. Blush Oy on nuorekas ja nykyaikainen täyden palvelun hää- ja juhlasuunnittelutoimisto, jonka takana häärii kaksi hyvän visuaalisen silmän omaavaa intohimoista organisaattoria ja innovatiivista ajattelijaa. Yrityksen arvoiksi Annemari ja Heidi mainitsevat kestävän kehityksen ja ekologisuuden. Juttelin heidän kanssaan muun muassa hää- ja juhlasuunnittelijan työstä, hääsuunnittelijan palkkaamisesta sekä tämän hetken häätrendeistä.
Kuva: Blush
Kuvat somistuksesta: Camilla Bloom
Hää- ja juhlasuunnittelijat Annemari Nyman ja Heidi Sarin
Annemari Nyman ja Heidi Sarin omistavat Tampereella sijaitsevan hää- ja juhlasuunnitteluyrityksen Blush Oy. Yrityksen päätoimialueena on Pirkanmaa ja lähikunnat, minkä lisäksi yrittäjät tekevät keikkoja myös muualle Suomeen. ”Suunnittelemme, organisoimme ja toteutamme häitä sekä erilaisia juhlia, tapahtumia ja somistuksia niin yksityishenkilöille kuin yrityksille. Palveluvalikoimaamme sisältyy myös muutamia suppeampia ja edullisempia palveluja. Lisäksi järjestämme stailattuja kuvauksia.”
Annemari ja Heidi kertovat hää- ja juhlasuunnittelijan työn olevan hyvin monipuolista: ”Palvelut räätälöidään usein yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden pohjalta. Suunnittelija voi vastata muutamasta juhlan osa-alueesta tai hoitaa kaiken alusta loppuun.” Yrittäjät kertovat, että suuri osa suomalaisista hää- ja juhlasuunnittelijoista tarjoaa lisäksi erilaisia oheispalveluita kuten graafista suunnittelua, kukkien sidontaa, valokuvausta tai tavaravuokrausta.
”Hää- ja juhlasuunnittelija toteuttaa tai auttaa hääparia
toteuttamaan heidän toiveidensa mukaiset häät.”
Annemarin ja Heidin mukaan juhlasuunnittelijalla ei ole normityöpäivää, vaan jokainen työpäivä on erilainen myös työaikojen vaihdellessa suuresti. ”Suuri osa ajasta vietetään koneella tarjouspyyntöihin vastaten, palveluntarjoajia kartoittaen, ideoita etsien sekä sähköposteja lähetellen.” Annemari ja Heidi kiertelevät kaupoissa hakemassa tarvittavia somisteita ja tavaroita, katsastamassa juhlapaikkoja sekä tapaamassa palveluntarjoajia ja yhteistyökumppaneita. Työhön kuuluu myös sosiaalisen median päivittämistä.
Annemari ja Heidi tapaavat asiakkaita usein iltapäivällä tai illalla. Työreissut suuntautuvat ympäri Suomen. ”Varsinaisissa juhlissa ja oheistapahtumissa, kuten messuilla tehdään töitä viikonloppuisin. Hääjuhlaa edeltävillä viikoilla aikaa kuluu paljon myös askarrellen, nikkaroiden ja maalaillen somisteiden parissa.”
Hääsuunnittelijan palkkaaminen
Kysyin Annemarilta ja Heidiltä, miksi hääparin kannattaisi palkata hääsuunnittelija. Annemari ja Heidi nostavat esiin ajan, rahan ja hermojen säästämisen: ”Tällä viitataan yleensä kokonaisvaltaiseen organisointiin ja suunnitteluun. Raha-asia usein kyseenalaistetaan, kun tulee puhetta suunnittelijan palkkiosta. Tosiasia on kuitenkin se, että monelle meistä aika on rahaa. Usein häiden jälkeen meille sanotaan, että voisitte veloittaa enemmänkin. Hääsuunnittelijan kokemuksen ja kontaktien avulla asetetusta budjetista saadaan yleensä eniten irti.”
Annemari ja Heidi nostavat esiin häiden visuaalisen puolen: ”Taitavaa ja hyvän visuaalisen silmän omaavaa hääsuunnittelijaa voi verrata sisustussuunnittelijaan. Somistaminen on tietyllä tapaa juhlapaikan sisustamista. Suunnittelijan jäljen pitää olla teemasta ja tyylistä riippumatta ammattimaista ja erittäin hyvin viimeisteltyä.” Huolella toteutettu somistus, johon kuuluvat suunnittelu, somisteiden hankinta ja toteuttaminen, vievät ison osan hääjärjestelyihin käytettävästä ajasta, joten tämänkin suhteen suunnittelijasta on paljon hyötyä. Annemari ja Heidi painottavat, että suunnittelijan tulee omata visuaalista näkemystä, hänen täytyy olla innovatiivinen ja pysyä jatkuvasti ajan hermoilla sekä toteuttaa yksilöllistä jälkeä.
”Suunnittelijan mukana olon pitää näkyä! Hääsuunnittelijalta löytyy tarvittava kokemus, tietämys ja taidot toteuttaa vaikka hääparin villeimmätkin
Pinterest-unelmat, budjettiin suhteutettuna tietenkin.”
Ensimmäisen tapaamisen sisältö hääparin kanssa vaihtelee. Joskus tapaaminen menee keskinäiseen tutustumiseen, toisinaan edetään hyvin yksityiskohtaisiin seikkoihin. Tarjouksen ja suunnittelun pohjaksi suunnittelijat tarvitsevat perustietoja: ”Meidän tarvitsee tietää, minkä kokoluokan häät ovat tiedossa, missä kaupungissa niitä vietetään, mikä on suuntaa-antava budjetti ja mihin asioihin hääpari kaipaa suunnittelijan apua.” Annemari ja Heidi neuvovat pohtimaan, kuinka paljon haluaa itse olla mukana suunnitteluprosessissa vai antaako suunnittelijalle täysin vapaat kädet. ”Mikäli suunnitelmat ovat jo pidemmällä, kuulemme mielellämme teema- ja tyylitoiveista. Pinterest on loistava työkalu ideoiden keräämiseen ja esittelemiseen.”
Häätrendit
Annemari ja Heidi kertovat häätrendeissä pinnalla olleen jo jonkin aikaa luonnollisuuden, maanläheisyyden ja rentouden: ”Ensin pinnalle nousi rustiikkinen hääteema, nyt trendikkäimpiä ovat natural, boho, garden ja woodland –tyyliset teemat.” Tämän hetkiset trendit näkyvät eniten kukka-asetelmissa, jotka ovat runsaita, usein köynnösmäisiä ja niissä käytetään runsaasti vihreää. Morsiuskimput ovat epäsymmetrisiä ja viimeistelemättömän näköisiä, rönsyäviä. Trendit vaikuttavat myös hääparin tyyliin: ”Morsiamella on tukka auki tai hyvin rennosti kiinni. Päätä koristaa yhä useammin seppele tai muu kukkakoriste. Sulhasen ja bestmanien tyyli viimeistellään harkitusti eriparisilla vieheillä.” Materiaaleista puu pitää edelleen pintansa ja lisäksi esimerkiksi marmori ja akryyli ovat trendikkäitä valintoja yksityiskohtiin. Myös menu-valinnoissa näkyy yhä useammin luomu- ja lähiruokateemat.
”Hääkuvaukseen panostetaan yhä enemmän ja etenkin
first look -kuvaus on kovassa nosteessa. Toivoisimme, että myös
häävideoita alkaisi näkyä Suomessa enemmän.”
Kysyin Annemarilta ja Heidiltä tulevista häätrendeistä. ”Trendeille on tyypillistä, että tietyn tyylin oltua pitkään vallalla haetaan seuraavaksi jotain täysin päinvastaista. Seuraava trendi saattaa hyvinkin olla moderni, minimalistinen tai industrial -henkinen tyyli, joissa näkyvät geometriset muodot ja materiaaleista esimerkiksi betoni ja metallit. Häätrendit ottavat selkeästi vaikutteita sisustustrendeistä, mutta viiveellä.” Annemari ja Heidi kertovat uusien trendien kulkeutuvat nykyisin nopeasti myös Suomeen sosiaalisen median ansiosta. He nostavat esiin myös Pantonen vuosittain julkaiseman vuoden värin, joka ohjaa trendejä teemavärien suhteen.
Blushin yrittäjät seuraavat trendejä ja ottavat niistä vaikutteita tyyliin kuin tyyliin. ”Vaikka meilläkin on omat suosikkiteemamme ja -trendimme, niin meille on tärkeää profiloitua niin, että teemme kaiken näköisiä häitä. Tahdomme, että suunnittelemamme häät ovat yksilöllisiä ja asiakkaan näköisiä. Tärkeintä on, että työ tehdään huolella ja yksityiskohtiin panostaen.”
Terveiset Elämäni päivä –blogin lukijoille
Annemari ja Heidi toivottavat kaikki tervetulleiksi hakemaan ideoita ja inspiraatiota Blushin Instagramista, Pinterestistä ja Facebookista, @blush_suomi. He kertovat myös blogin palaavan pian kesätauolta. Lopuksi Annemari ja Heidi lähettävät kannustavia terveisiä kaikille häitään suunnitteleville pareille:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti