Viime viikolla aloitin juhla-aiheisen kyselyn tulosten läpikäymisen. Tänään jatketaan katsomalla, kuinka yleistä vastaajien joukossa oli juhlasuunnitteluyrityksen käyttäminen juhlien stailaamiseen. Tämä alue oli keskeisintä opinnäytetyöni kannalta, sillä etsin tietoa, miten juhlien visuaalista tuotantoa tulisi tulevaisuudessa kehittää.
96,4 % vastaajista vastasi, ettei käyttänyt tai ollut käyttänyt juhliensa stailaamiseen juhlasuunnitteluyritystä. Vastaajista kymmenen henkilöä oli käyttänyt juhlasuunnitteluyrityksen stailauspalveluita. Vastaajista 44% oli käyttänyt Hey Look Oy:n palveluita. Muita juhlasuunnitteluyrityksiä olivat Lumihopea, Wedding Pro.ee, Sunnittelupalvelu-Laurén, Juhlahuuma sekä Il giorno che vorrei. Syitä stailauspalveluiden käyttämiseen oli halu saada apua stailaukseen että saavuttaa juhlaan oikeanlainen tunnelma, löytää
oikeanlaiset stailausmateriaalit ja muodostaa juhlasta yhtenäinen kokonaisuus. Juhlasuunnitteluyritystä
käytetään tai käytettiin juhlien stailaamiseen myös, koska koettiin yrittäjillä
olevan silmää juhlien visuaalisuudelle.
"--- Juhlasuunnitteluyrityksellä on myös aivan erilaiset resurssit erilaisten koristuksien ja
teemojen toteuttamiseksi. Ihailen suuresti juhlasuunnitteluyrittäjien mielikuvitusta ja silmää
juhlien kauneudelle." (Nainen 25–29 vuotta, pääkaupunkiseutu.)
Seuraavassa osiossa kysyin, minkä tekijöiden takia vastaajat käyttäisivät juhlasuunnitteluyritystä
juhliensa stailaamiseen. Määrällisesti tärkeimmäksi tekijäksi juhlasuunnitteluyrityksen
käytössä juhlien stailaamiseen nousi stressin vähentäminen (73,4 %). Seuraavaksi
eniten vastattiin ajan säästäminen (59,5 %). Kolmanneksi eniten kannatusta sai
ammattilaisen näkemys ja kokemus (52,2 %) sekä neljänneksi eniten juhlimiseen keskittyminen
(35 %). Seuraavaksi eniten vastattiin juhlasuunnitteluyrityksen verkostot (25,9
%). 4,7 % vastaajista vastasi muu. Muita vastauksia olivat ammattiosaaminen ja erilaiset
näkökulmat, vastuun siirtäminen toiselle, se ettei juhlan järjestäjä ole itse lahjakas visuaalisesti
sekä sellaisten somisteiden ja asioiden saaminen juhliin, joita yksityishenkilönä
ei olisi mahdollista saada.
Seuraavaksi esitin lisäkysymyksen, jossa kysyttiin tärkeintä tekijää, jonka vuoksi vastaaja
käyttäisi juhlasuunnitteluyritystä juhliensa stailaamiseen. Tärkeimmäksi tekijäksi nousi stressin vähentäminen (34,1 %). Seuraavaksi tärkeimmäksi nostettiin ammattilaisen näkemys
ja kokemus (26,7 %), jonka jälkeen tuli ajan säästäminen (17,8 %). Mahdollisuus keskittyä
juhlimiseen (12,2 %) oli neljänneksi tärkein syy. Juhlasuunnitteluyrityksen verkostot
sai 7% vastaajien äänistä. 2,2 % valitsi muun tekijän, joita olivat omannäköisten juhlien
saaminen ja oman vision toteuttaminen juhlausunnitteluyritystä käyttämällä.
Kyselyssä kysyin syitä myös sille, mikseivät vastaajat palkkaisi juhlasuunnitteluyritystä juhliensa
stailaamiseen. Eniten vastattiin hinta (85,1 %). Seuraavaksi eniten vastattiin halu tehdä itse (57,6 %).
23,6 % vastas,i ettei luota ulkopuoliseen tekijään. 8,3 % vastasi muu syy. Muita syitä
olivat, ettei ole syytä olla käyttämättä juhlasuunnitteluyrityksen palveluita, ja ettei paikkakunnan
juhlasuunnitteluyritystarjonta ole tarpeeksi laadukasta. Lisäksi mainittiin, ettei uskalleta
käyttää juhlasuunnitteluyritystä. Moni myös vastasi pitävänsä juhlien suunnittelusta
todella paljon eikä näin ollen halunnut ulkoistaa sitä. Oman vision vahvuus ja epäilykset
juhlasuunnitteluyrityksen kyvystä toteuttaa ne arveluttivat 18 vastaajaa eli 6,5%
vastaajista. Oikeanlaisen yrityksen ja ihmisen löytämistä pidettiin haasteellisena ja aikaavievänä
asiana. Yksi vastaajista piti juhlasuunnitteluyrityksen palkkaamista turhana
pröystäilynä, joka on liian amerikkalaista suomalaisiin juhliin.
"En usko, että ulkopuolinen osaa tehdä juhlittavan henkilön näköiset juhlat lyhyen tutustumisen
perusteella. Toki suunnittelijan luoma visuaalisuus voi olla erittäin kaunis, mutta ei
juhlittavaa henkilöä kuvastava." (Nainen, 19–24 vuotta, muu Etelä-Suomi.)
Seuraavaksi kysyin tärkeintä tekijää, jonka vuoksi vastaaja ei käyttäisi juhlasuunnitteluyritystä
juhlien stailaamiseen. Tärkeimmäksi syyksi
nousi hinta (64,7 %). Toiseksi tärkein syy oli halu tehdä itse (25,7 %) ja kolmanneksi
tärkein luottamuspula ulkopuoliseen tekijään (7,8 %). Muita syitä olivat, että juhlasuunnitteluyrityksen
käyttäminen tuntuisi liioittelulta, ja ettei juhlien ulkonäkö kiinnosta. Myös
itse tekemisen hauskuus mainittiin.
Lisäksi tutkin vielä, vaikuttaako asuinpaikka juhlasuunnitteluyrityksen palveluiden käyttämiseen. Juhlasuunnitteluyrityksen palveluiden käyttäminen juhlan suunnittelemiseen
jakautui alueittain seuraavasti: Itä-Suomi 40 %, pääkaupunkiseutu 30 %, muu Etelä-
Suomi 10 %, Ahvenanmaa 10 % ja Tukholma, Ruotsi 10 %. Juhlasuunnitteluyrityksen
palveluiden käyttäminen juhlan stailaamiseen jakautui seuraavasti: pääkaupunkiseutu
40 %, Itä-Suomi 20 %, Länsi-Suomi 10 %, muu Etelä-Suomi 10 %, Ahvenanmaa 10 %
ja Tukholma, Ruotsi 10 %. Etelä- ja Itä-Suomi pitivät juhlasuunnitteluyrityksen käyttämisessä
kärkisijoja. Vastaajien joukosta kukaan Pohjois-Suomesta ei ollut käyttänyt juhlasuunnitteluyrityksen
palveluita.
Yksityishenkilöille osoitetun kyselyn lisäksi keräsin tietoa tapahtuma-alalla työskenteleviltä ihmisiltä sekä internetistä, lehdistä, erilaisista kolumneista sekä kirjallisuudesta. Koostetusti voisin todeta, että maailman visualisoitumisen jatkuessa myös juhlien visualisoituminen jatkuu. Esimerkiksi sosiaalinen media edesauttaa maailman muuttumista entistä visuaalisemmaksi paikaksi. Juhlien ja juhlaideoiden kuvien
leviäminen esimerkiksi blogien, Instagramin ja Pinterestin kautta saa juhliaan suunnittelevat
ihmiset haaveilemaan visuaalisista elementeistä juhliinsa.
Mitä juhlien visuaalisuus merkitsee sinulle? :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti