Pages

sunnuntai 12. heinäkuuta 2015

Tyytyväisten juhlavieraiden abc

Olen menossa ensi viikolla häihin, ja tiedän jo etukäteen, että juhlissa on paljon odotteluaikaa johtuen muun muassa suuresta vierasmäärästä. Lisäksi kesken juhlan on pidempi "tauko", jolloin hääparia kuvataan. Yritin hienovaraisesti ehdottaa morsiamelle, että entä jos kuvaus olisikin ennen juhlien alkua tai jos kuvauksen ajaksi olisi jotain ohjelmaa vieraille. Morsian tuumasi, että "Ne ovat meidän häämme, ja niissä tehdään miten me halutaan". Toki, mutta vaikka juhlat ovatkin hääparin, on kaikilla varmasti mukavampaa, kun vieraatkin viihtyvät. 

kuva
Kokosin pientä listaa, joka mielestäni edesauttaa vieraiden viihtymistä ja sitä kautta nostattaa juhlien yleistunnelmaa:

1) RUOKA 
Hyvä ruoka, parempi mieli. Käytännössä tarpeeksi ruokaa ja mahdollisimman pian juhlien alettua. Nälkäistä ja janoista vierasta ei kiinnosta kuunnella sataa puhetta ennen syömistä. Jos vieraita on paljon ja ruoka haetaan seisovasta pöydästä, kannattaa sopia cateringin kanssa, että ruokaa voi ottaa kahdelta puolelta pöytää eli kahdessa jonossa.

2)  Odottelun minimointi 
Odottelu on tylsää, sen tietää kaikki. Koko ajan ei tarvitse eikä pidäkään tapahtua, mutta jos vieraat vain odottavat ruokaa, kahveja ja tansseja, ei se nostata juhlien tunnelmaa. Huono esimerkki löytyy Miamin täydellisten naisten Adrianan häistä, joissa vieraat ensin odottivat morsianta useamman tunnin kirkossa ja sen jälkeen sama homma juhlapaikalla. :D

3) Plaseeraus 
Pöytäkaverit vaikuttavat juhlissa viihtymiseen niin paljon! Plaseeraus on vaikea laji, en sitä kiellä, mutta hyvänä nyrkkisääntönä on, ettei istuta ketään vieraita, varsinkaan yksin liikkeillä olevia aivan tuntemattomien keskelle. Vaikkakin usein istumajärjestys pätee vain ruokailun ajan, on se silti iso osa juhlaa ja vaikuttaa suuresti vieraiden fiilikseen. Juhlien järjestäjä(t) usein tuntee ainoana kaikki juhliin osallistujat, ja siksi olisikin hienoa, jos hän malttaisi todella käyttää aikaa ja ajatusta istumajärjestyksen laatimiseen.

4) Vieraat vieraina eikä piikoina 
Älä järjestä vieraillesi yllätystehtäviä kuten lasten vahtimista tai valokuvaamista. Vieraasi tulevat juhliisi juhlimaan ja nauttimaan.  

5) Vessat
Okei, meidän häissämme oli vain kaksi wc:tä, ja se ahdistikin minua aika lailla ennen juhlia. Kaikki sujui onneksi hyvin eikä mahdottomia jonoja päässyt syntymään. Silti, mitä enemmän vieraita, sitä enemmän vessojakin tulisi juhlapaikassa olla. Yksi vessa kuuttakymmentä vierasta kohden ei ole kovin jees (tämäkin on tullut joskus koettua). 

6) Ohjelma
Riippuu tietysti juhlan luonteesta, mutta usein niissä olisi hyvä olla edes jotakin ohjelmaa. Ohjelma jäsennöittää juhlaa ja saa ne eroamaan perus perjantaibileistä. Harva viihtyy monta tuntia juhlissa pelkästään keskustelemassa. 

7) Kaikki näkevät hääparin ja kuulevat puheet jne. 
Esimerkiksi vanhoissa rakennuksissa juhlatilat yleensä jakautuvat useisiin huoneisiin niin, ettei kaikki vieraat saa olla samassa tilassa. Siskoni oli vastikään häissä, joissa kaveripöytä oli katettu ulos muiden vieraiden ollessa sisällä. Oli erittäin kylmä päivä ja siskoni sanoikin, ettei todellakaan ollut varautunut siihen, että joutuisi viettämään juhlaa ulkona. Ohjelmasta kaveripöydässä istuvat eivät nähneet eivätkä kuulleet mitään. 

kuva
Tuleeko mieleenne muita asioita, joilla vieraat voisi huomioida? Millaisia huonoja kokemuksia teillä on juhlista? Miten te otatte häissänne/ juhlissanne vieraat huomioon? :)

Ps. Käykäähän osallistumassa blogini 3-vuotissynttäriarvontaan täältä!

4 kommenttia:

  1. Juurikin sen vuoksi, ettei vieraiden tarvitse odotella niin paljon, olen alkanut harkita potrettien ottamista ennen vihkimistä. En olisi halunnut mieheni näkevän minua ennen kuin kirkossa, mutta ennemmin priorisoin vieraat turhamaisuuteni edelle :D

    Itsekin olen ollut häissä, joissa huoneet jakautuivat sokkeloisesti, enkä kuullut puheista ja esityksistä mitään, saatikka sitten nähnyt. Toisissa häissä jouduin istumaan erilleen perheestäni tuntemattomien joukkoon ja onhan sellainen tympeää. Onneksi sitten tutustuin mukaviin ihmisiin mutta melko aikasin niistä juhlista tuli poistuttua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tai entä jos Sarin tavoin järjestäisitte vieraille jonkinlaista ohjelmaa kuvauksen ajaksi? Miten olisi esimerkiksi cocktail hour? :)

      Poista
  2. Hyviä vinkkejä! Meillä oli järjestetty vieraille photo booth ja herkkubuffet potrettien ottamisen ajaksi, jotta odottelu ei tuntuisi niin pitkältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo ovatkin erittäin hyviä ajanvietteitä vieraille. Eivät he varmaan huomanneetkaan, että olitte poissa! :D

      Poista